ابعاد طلبگی

بعد اول : معنویت ، نورانیت ، تهذیب ، از بین بردن ناخالصی ها

طلبه اگر عالم باشد ولی تحصیل نداشته باشد علمش بدبختش می کند پاکسازی نفس اولویت اصلی همین محور است توفیق و بقا همین است حفظ در مسیر همین است هدایت و بصیرت رکن رکین همین است . آن چیزی که بقیه محورها روی آن استوار می شود همین محور است شرط تمامی جایگاههای مذهبی عدالت است . ترک گناهان صغیره و حرکت به سوی سعادت . اگر از دنیا گذشتی تازه میفهمی چه کسی هستی تازه خودت را پیدا می کنی اللهم اجعل نفسي مطمئنه بقدرك به این برسی که هیچ چیز در این دنیا جز خدا نمی تواند موثر باشد . بفهمی همه کار خداست و باید حسابت را با خدا صاف کنی . طلبه باید مفاتیح خوان باشد باید اهل دعا باشد اهل مناجات باشد در حد خودش بعد از نماز تعقیبات را دنبال کند . طلب منتخب خداست اذا اراد الله بعبد خیرافقهه فی الدین هم آمدنش هم انتخابش به دست خداست . طلبه ای که خودش را اصلاح نکرده باشد محال است به جایی برسد . طلبه باید با امام زمان شروع کند و با امام زمان تمام کند طلبه ای که نمیتواند در حرم با امام ارتباط برقرار کند قنوت بگیرد طلبه نیست . طلبه هر کجا قدم می‌گذارند آنجا باید رونق بگیرد ملائک باید با طلبه همراهی کنند .

بعد دوم : آموزش وعلمیت

طلبه باید علوم مختلف را بلد باشد از قرآن و نهج البلاغه گرفته تا طلسم شکنی جن گیری و طبابت .
طلبه باید جامعه نیازهای بشر باشد مردم مشکلاتشان را در پیش شما باید بتوانندحل کنند. تدریس املا قرائت علم رجال و نسب شناسی حدیث شناسی تاریخ شناسی .
تولید علم اسلامی سازی متون علمی رفع اغلاق های متون مطابق سازی مثال ها با محتوا .
داشتن یک برنامه آموزشی مناسب برای رسیدن به قله های رفیع علمی و دانش .
رفع موانع برای تحصیل پربازده .

بعد سوم : سیاست و جریان شناسی طلبه در زمان خودش

شناخت جریان های آلوده و طاغوتی . اینکه طلبه ای که فقه می خواند و تقوایش را رعایت می‌کند بفهمد که اتفاقاتی که در اطرافش می افتد از چه قرار است عالم به زمانه تا اقل آن استفاده از مهارت های روز دنیاست. طلبه یک مبارز فرهنگی است طلبه باید بداند طغیان گر زمان کیست و کجاست اذهب الى فرعون انه طغى . مواردی که طلبه را نسبت به زمان ها و مکان ها روش ها وبرنامه ها و…هوشمند می کند . برنامه‌ای که در کنار تعلیم و تربیت شما را آگاه می کند به مسائل زمان . اهمیت بعد سوم آن قدر است که اگر مجتهدی آن را نداشته باشد عقب می‌ماند اما اگر نیمه مجتهدی آن را داشته باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد. محور سوم شناخت دقیق موضوعات است علم کلیات کافی نیست باید جزئیات را خوب بشناسید . آگاهی به مسائل مکان و زمان جریان شناسی موضوع شناسی و قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی .

بعد چهارم : کار گروهی و جمعی

اهداف بزرگ به صورت فردی اصلاً قابل فتح نیستند . برای حاکمیت و حکومت باید جانشینانی درست کرد که راه رفته را حفظ کنند . تعامل هوشمند فعال مستمر عمیق و همه جانبه آگاهی و اخلاق به همفکری همدلی همزبانی وحدت کلمه که هر کسی حرف خودش را نزند . ساماندهی نیروی انسانی و کار گروهی . مدنیت . حضور در اجتماع . گم شدن من در جمع . ندیدن خود . کار گروهی . در احوالات یاران امام زمان دو چیز آمده است ۱.ایثار و خودگذشتگی ۲.صفا كانهم بنيان مرصوص .

بعد پنجم: تعامل با لایه های قبلی تعامل با بزرگان،جاگذاری، جانشینی، الحاق ظرفیت‌های سابق به لاحق

بعد پنجم همان بعد چهارم است در لایه‌های زمان و بعد چهارم همان بعد پنجم است در ابعاد مکان . این که بغل دستی مان را نبینیم یک غفلت است اینکه پشت سریمان را نبینیم غفلت دیگر . تولید و توسعه یک فرهنگ توسط بعد چهارم است بقاء یک فرهنگ توسط بعد پنجم . شروع دوباره هزینه دارد کسب اعتبار هزینه دارد آباد کردن یک مکتب هزینه دارد . افراد باید خودشان را هزینه یک مکتب کنند بعدی ها هم باید این جریان را درک کنند و ادامه دهند . التزام و اعتبار به شاگردان سپردن کارهای بزرگ به آنها تفویض امور به آنها . جانشینی کسانی که نالایقند و به همان اندازه ویرانگر است که کار نسپردن به انسان های شایسته و لایق ویرانگر است . اگراین بعد نباشد نابودی فرد محوری نابودی تمام زحمات است . ما یک نقطه در یک خط و یک جریان هستیم . در تحلیل آن کسانی که نقطه‌ای می بینند خیلی نمی توانند درست تحلیل کنند اما کسانی که جریانی می بینند خیلی دقیق تر می توانند نظر دهند . برای بعد از خود و جریان بعد از خودتان فکر کنید امام و رهبری که این را دید برده است . حوزه اگر به این فکر نکند امروز را نه بلکه که فردا را باخته است .